Cara menentang pertumbuhan bakteria di dapur

17-04-2021

Ramai orang terbiasa meletakkan pinggan, pisau, papan pemotong, dan lain-lain di dalam almari, dan ada yang menyusun peralatan ini bersama-sama, ini tidak kondusif untuk pengeringan dan pembersihan peralatan dapur, dan mudah membiakkan staphylococcus, salmonella, E. coli dan pencemaran bakteria berbahaya lain Makanan boleh menyebabkan penyakit usus dan ketidakselesaan lain. Untuk memastikan peralatan dapur dalam keadaan kering dan kebersihan tetap baik, para pakar mencadangkan:

outdoor kitchen cabinets

Sediakan rak pinggan mangkuk


Pinggan yang baru dibasuh dapat mengumpulkan air dengan mudah jika bertumpuk di atas satu sama lain. Di samping itu, kabinet kedap udara dan tidak berventilasi. Sukar untuk air menguap, dan bakteria secara semula jadi akan tumbuh. Sebilangan orang suka mengeringkan mangkuk dengan kain kering setelah mencuci pinggan, tetapi kain itu mengandungi banyak bakteria, yang tidak produktif. Di samping itu, pinggan ditumpuk bersama-sama, dan semua kotoran dari bahagian bawah pinggan sebelumnya ternoda pada pinggan seterusnya, yang sangat tidak bersih.


Oleh itu, rak pinggan mangkuk boleh dipasang di sebelah sink. Setelah membersihkan, letakkan pinggan tegak dan geser mangkuk terbalik di rak, dan pinggan boleh dikeringkan secara semula jadi, yang menjimatkan masalah dan kebersihan.

shaker cabinet doors

Sumpit dan pemegang pisau mesti bernafas


Sebilangan orang meletakkan sumpit di almari atau di tempat penyepit plastik kedap udara selepas mencuci. Amalan ini tidak digalakkan. Sebaiknya pilih pemegang sumpit yang diperbuat daripada wayar keluli tahan karat dengan kebolehtelapan udara yang baik dan letakkan Pakailah di dinding atau letakkan di tempat yang berventilasi, sehingga air dapat disalirkan dengan cepat. Sebilangan orang terbiasa meletakkan kain bersih di atas sumpit untuk mengelakkan debu. Sebenarnya, hanya bilas dengan air bersih sebelum menggunakannya. Menutup kain akan menghalang pengedaran kelembapan.


Tidak dianjurkan meletakkan pisau dapur di dalam laci dan pemegang pisau yang tidak berventilasi. Anda juga harus memilih pemegang pisau dengan pengudaraan yang baik.


Gantung peralatan dapur


Sendok sup lama, sudu berlubang, spatula, dan lain-lain adalah penolong yang baik ketika memasak sup, tetapi banyak orang terbiasa meletakkan perkakas ini di dalam laci, atau di dalam periuk dan menggoreng sudu dengan penutup, yang juga tidak kondusif untuk kering .


Papan pemotong mudah menyerap air, terdapat banyak calar dan celah di permukaan, dan sisa makanan segar tersembunyi. Sekiranya tidak dibersihkan dengan sempurna atau disimpan dengan betul, sisa makanan akan membusuk dan menyebabkan bakteria membiak, dan bahkan noda cetakan akan terbentuk di permukaan papan pemotong, mencemarkan makanan.


Nasihat pakar: Pasang palang yang kuat antara kabinet dinding dan kabinet, atau di tempat yang sesuai di dinding, dan pasangkan cangkuk pada palang untuk melepaskan spatula, colander, pemukul telur, dan bakul sayur yang telah dibersihkan. Apabila digantung di atasnya, gantung kain, kain pinggan dan tuala tangan di hujung perkakas ini, dan pasangkan cangkuk yang lebih kuat di hujung palang yang lain untuk menggantung papan pemotong, untuk memastikannya kering. Bilas dengan baik sebelum digunakan untuk menghilangkan habuk yang tercemar.



kabinet dapur luaran

pintu kabinet pengocok

pintu kabinet dan laci untuk dijual

perkakasan kabinet dapur

kabinet dapur logam



Dapatkan harga terkini? Kami akan bertindak balas secepat mungkin (dalam masa 12 jam)

Dasar privasi